KAJIAN KEPERLUAN 1
TAHAP KEBERKESANAN PENGURUSAN
PSS ZON AYER HITAM
Disediakan Oleh:
Mesri Bin Sanip,
Ketua Pegawai Teknologi Pendidikan,
Pusat Kegiatan Guru Ayer Hitam,
Batu Pahat,
Johor Darul Ta'zim.
Bantuan dan Kerjasama:
Semua Pegawai Teknologi Pendidikan
Daerah Batu Pahat,
Johor Darul Ta'zim.
-----------------------***--------------------
Isi Kandungan
TAHAP KEBERKESANAN PENGURUSAN
PSS ZON AYER HITAM
Disediakan Oleh:
Mesri Bin Sanip,
Ketua Pegawai Teknologi Pendidikan,
Pusat Kegiatan Guru Ayer Hitam,
Batu Pahat,
Johor Darul Ta'zim.
Bantuan dan Kerjasama:
Semua Pegawai Teknologi Pendidikan
Daerah Batu Pahat,
Johor Darul Ta'zim.
-----------------------***--------------------
Isi Kandungan
LAPORAN PEMANTUAN PSS
1. PENDAHULUAN
1.1 LATAR BELAKANG
1.2 OBJEKTIF
1.3 MATLAMAT
2. METHODOLOGI PEMANTAUAN
2.1 INSTRUMEN
2.2 SKOP DAN BATASAN
2.3 KERANGKA OPERASI
3. ANALISA PEMANTAUAN
3.1 Demografi
3.2 Analisa Keseluruhan Pemantauan
3.2.1 Bahagian A : Kemudahan Fizikal, Peralatan dan Bahan
3.2.2 Bahagian B : Pengurusan dan Pengelolaan PSS
3.2.3 Bahagian C : Penggunaan PSS
3.2.4 Bahagian D : Program Galakan Membaca
3.2.5 Bahagian E : Program Peningkatan PSS
3.2.6 Bahagian F : Ciri-ciri Keistimewaan
3.3 Analisa Pemantauan Berasaskan Sekolah
3.4 Rumusan
4. Ulasan dan Cadangan
4.1 Ulasan
4.2 Cadangan
LAMPIRAN A
LAMPIRAN B
LAMPIRAN C
INSTRUMAN PEMANTAUAN
-----------------------***--------------------
1. PENDAHULUAN
Pada hari ini setiap sekolah di seluruh Malaysia telah dilengkapkan dengan kemudahan Pusat Sumber Sekolah (PSS). PSS memainkan peranan yang penting dalam pendidikan kerana merupakan satu sumber bagi murid-murid mendapatkan ilmu. Malah kerajaan melalui Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah membelanjakan berjuta-juta ringgit bagi memastikan perlaksanaan PSS di sekolah supaya dapat membantu dalam menigkatkan pengajaran dan pembelajaraan (P&P) murid di sekolah. Antara kemudahan PSS yang standard di sekolah adalah seperti Perpustakaan, Bilik Media, Bilik Tayang, Bilik Alat Bantu Mengajar(ABM) dan Makmal Komputer. Bagi memastikan keberkesanan pengurusan dan penggunaan PSS maka pemantauan berkala harus dilaksanakan oleh pihak Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP) dan rangkaiannya Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri serta Pusat Kegiatan Guru . Maka pihak KPM mendapati aktiviti pemantauan merupakan suatu agenda yang penting dalam pedidikan bagi memastikan kelangsungan system pendidikan pada masa akan dating.
1.1 LATAR BELAKANG
Pusat Kegiatan Guru(PKG) Ayer Hitam terletak di Sekolah Kebangsaan Kota Dalam dalam Daerah Batu Pahat dan mempunyai 15 buah sekolah ahli yang terdiri daripada satu sekolah menengah, 12 sekolah kebangsaan dan dua buah sekolah jenis kebangsaan cina. Bagi sekolah-sekolah Zon Aye Hitam, telah dipantau pada 7 hingga 11 Mac, 2010. PSS merupakan alat atau sumber dalam mendapatkan ilmu oleh itu merupakan salah satu kaedah yang penting dalam penyampaian P&P murid-murid. Bagi memastian PSS dapat membantu guru dan murid dalam P&P tersebut, pihak BTP dan rangkaiannya bertanggungjawab memastian keberkesanan peranan PSS di sekolah kerana kerajaan telah memperuntukan berjuta-juta ringgit bagi memastikan PSS dapat dilaksanakan. Usaha yang terkini bagi mempertingkatkan peranan PSS, pihak kerajaan melalu KPM telah melantik Guru Perpustakaan Dan Media dan Guru Bestari secara perjawatan bagi menaikan martabat guru-guru tersebut.
Setelah pelbagi usaha dilaksanakan bagi memastikan PSS dapat memainkan peranannya dengan berkesan maka persoalannya ramai pihak ingin mengetahui adakah usaha-usaha tersebut telah benar-benar berlaku yang mana PSS berupaya memenuhi kehendak P&P bagi membantu mempertingkatkan pencapaian akademik.
1.2 OBJEKTIF
Pemantauan ini bertujuan
i. Membantu guru GPM dalam merancang, melaksana, menilai dan melaporkan aktiviti PSS.
ii. Membantu mempertingkatkan keberkesanan pengurusan dan pentadbiran PSS oleh GPM supaya dapat dilaksanakan penambah baikan pada masa hadapan.
iii. Melaporkan status PSS sekolah kepada pihak bertanggungjawab seperti PKG daerah, PPD dan BTPN.
1.3 MATLAMAT
Mempertingkatkan peranan PSS supaya dapat membantu mempertingkatkan pencapaian P&P murid-murid sekolah.
2. METHODOLOGI PEMANTAUAN
Methodologi pemantauan merupakan salah satu faktor yang penting bagi memastikan pemantauan dapat dirancangkan dan dilaksanakan secara sistematik berdasarkan jadual supaya dapatan dari hasil pemantauan tersebut sahih dan boleh dipercayai.
2.1 INSTRUMEN
Instruman pemantuan adalah dibina oleh sepasukan pakar dari BTP yang telah dipilih khas berdasarkan bidang dan kepakaran masing-masing. Instrumen tersebut dibina secara On-Line yang disebut sebagai IQ-PSS, rujuk Lampiran A. Instrumen tersebut akan diisi atau dikemaskini oleh GPM di sekolah. PKG sebagai pegawai penilai diberi akses kepada IQ-PSS ini dan juga disediakan dengan instrument yang sama dalam bentuk cetakan (hardcopy).
Terdapat dua bahagian instrument pemantuan IQ-PSS iaitu berdasarkan Jadual 2.1:
Jadual 2.1 : Instrumen Pemantauan IQ-PSS
Bahagian | Aspek Penilaian | Markah | |
A | Faktor Demografi | ||
B | a | Kemudahan fizikal, peralatan dan bahan. | 15% |
b | Pengurusan dan pengelolaan PSS. | 15% | |
c | Penggunaan PSS | 40% | |
d | Program galakan membaca (NILAM) | 20% | |
e | Program peningkatan PSS | 10% | |
Jumlah | 100% | ||
f | Ciri-ciri keistimewaan | 5% |
Skala pemarkahan pemantauan oleh pegawai PKG ke sekolah-sekolah adalah seperti yang ditetapkan oleh pihak BTP iaitu berdasarkan Instrumen Pemantauan IQ-PSS On-Line berdasarkan Jadual 2.2 iaitu:
Jadual 2.2 : Skala Markah
Skala | Maklum Balas |
0 | Tiada |
1 | Ada |
2 | Ada dan kemas kini |
3 | Ada, kemas kini dan dipamerkan |
4 | Ada, kemas kini, dipamerkan dan mengikut piawan sebenar |
Hasil dapatan data mentah dari pemantauan dipersembahkan dalam bentuk analisa kuantitatif berdasarkan peratus.
2.2 SKOP DAN BATASAN
Pemantuan dilaksankan secara berkelompok oleh pegawai teknologi pendidikan dengan memantau ke lapangan di sekolah-sekolah bukan kelompok zon masing-masing. Jadual dan tarikh perlaksanaan pemantuan di 15 buah sekolah Zon Ayer Hitam merangkumi sekolah rendah, menengah, kebangsaan dan jenis kebangsaan yang semuanya terdiri daripada kategori sekolah luar bandar adalah seperti di Lampiran A. Melalui pemantauan ini ditetapkan rangkuman objektif kajian meliputi semua aspek pentadbiran dan pengurusan dibawah tanggungjawab GPM yang bertugas di sekolah rendah dan menengah dalam Daerah Batu Pahat, Johor.
2.3 KERANGKA OPERASI
Pemantauan yang dilaksanakan adalah berdasarkan penilaian kendiri oleh pihak GPM berdasarkan pengisian maklumat dalam instruman pemantauan secara On-Line IQPSS yang disediakan oleh pihak BTP. Maklumat dari instrument tersebut akan dicetak oleh GPM untuk disahkan oleh pihak pentadbir sebelum IQPSS tersebut dihantar kepada PKG untuk disahkan secara On-Line.
Pegawai-pegawai PKG DGA32 dan DGA29 akan membuat pemantauan secara lapangan berdasarkan instrument yang sama ke sekolah-sekolah secara bersilang iaitu pegawai tidak
memantau ahli sekolah masing-masing tetapi ke zon PKG yang lain bagi menjamin ketelusan dan keadilan.
Rajah 2.1 : Kerangka Operasi Pemantauan PSS.
3. ANALISA PEMANTAUAN
Hasil dapatan pemantuan dalam skor mentah diperolehi daripada GPM dan dianalisa dalam bentuk kuantitatif iaitu peratusan. Ulasan dan pendapat yang dikemukakan adalah berdasarkan keputusan analisa yang diperolehi. Maklaumat asas yang diperolehi iaitu sekolah-sekolah Zon Ayer Hitam terdiri dalam kategori sekolah luar bandar rendah dan menengah iaitu satu sekolah menengah dan 14 sekolah rendah. Maklumat dan data demografi boleh dirujuk di Lampiran A dan Analisa Kseluruhan Pemantauan PSS Sekolah Zon PKG Ayer Hitam boleh di rujuk di Lampiran B.
3.1 Demografi
Berdasarkan Rajah 3.1, didapati dari maklumat pemantauan, SMK Datuk Menteri mempunyai bilangan murid seramai 2056 orang dengan kadar nisbah buku murid (1:20).
Rajah 3.1 : Jumlah Murid Sekolah-sekolah Zon Aye Hitam
Bagi sekolah-sekolah rendah di Zon Ayer Hitam, jumlah murid tidak seragam dengan SK Ayer Hitam mempunyai bilangan murid teramai (2 700 orang), SK Seri Bunut mempunyai murid paling sedikit (98 orang) dan purata murid bagi sekolah-sekolah Zon Ayer Hitam adalah 348 orang murid. Bagi mendapat gambaran keseluruhan, rujuk Rajah 3.1.
Kadar nisbah purata buku murid (1:31) di sekolah-sekolah rendah Zon Ayer Hitam dengan kadar nisbah buku murid tertinggi adalah SK Seri Bunut (1:70) dan terendah adalah SK Kota Dalam (1:14).
Merujuk Rajah 3.2, maklumat yang diperolehi, didapati kadar murid PCG, SM Datuk Menteri mendapat nisbah peruntukan (1:RM19). Bagi sekolah-sekolah rendah di Zon Ayer Hitam, purata kadar nisbah murid PCG adalah berkongsi peruntukkan (1:15) di empat buah sekolah dan (1:16) yang juga berkongsi di empat buah sekolah masing-masing. Kadar nisbah murid PCG tertinggi adalah SK Seri Mendapat (1:23) dan terendah adalah SK Seri Sabak Uni dan SK Ayer Hitam(1:13).
Rajah 3.2 : Graf Analisa Demografi
3.2 Analisa Keseluruhan Pemantauan
Berdasarkan analisa Rajah 3.3, daripada data hasil pemantauan keseluruhan 5 kategori ( rujuk Bahagian B di Jadual 2.1) didapati purata Peratus A~E pencapaian PSS sekolah menengah dan sekolah-sekolah rendah Zon Ayer Hitam adalah pada tahap pencapaian baik (77%), dengan pencapaian tertinggi pada tahap cemerlang adalah SK Seri Bulan (97.2%) dan sebaliknya pencapaian terendah pada tahap sederhana adalah SK Seri Kemajuan (60.3%). Analisa Keseluruhan (A~E) + F iaitu keseluruhan kategori dengan tambahan markah ciri-ciri keistimewaan, pencapaian hampir kesemua sekolah adalah meningkat dengan SK Seri Bulan melebahi 100% (100.2%) dan sebaliknya dua buah sekolah tiada peningkatan (tiada kategori keistimewaan) iaitu SK Seri Kemajuan (60.3%) dan SK Seri Bunut (60.8%).
Rajah 3.3 : Graf Analisa Peratus Pencapaian Keseluruhan
Bagi menguraikan analisa dapatan dengan lebih terperinci berdasarkan 5 kategori pemantauan, penerangan dapatan dihuraikan berdasarkan sub-sub tajuk berikut:
3.2.1 Bahagian A : Kemudahan Fizikal, Peralatan dan Bahan
Peratus markah penuh Bahagian A ini adalah 15% dan merujuk kepada Rajah 3.4, purata pencapaian kesemua sekolah adalah pada tahap pencapaian baik (13%) dengan SK Setia Jaya mencapai peratus tertinggi pada tahap sangat baik ( 14%) dan sebaliknya pencapaian peratus terendah SK Kota Dalam pada tahap baik (10.3%).
Rajah 3.4 : Graf Analisa Kemudahan Fisikan, Peralatan dan Bahan.
3.2.2 Bahagian B : Pengurusan dan Pengelolaan PSS
Peratus markah penuh Bahagian B ini adalah 15% dan merujuk kepada Rajah 3.5, purata pencapaian kesemua sekolah adalah pada tahap pencapaian baik (12%) dengan SK Setia Jaya mencapai peratus tertinggi pada tahap cemerlang ( 15%) dan sebaliknya pencapaian peratus terendah SK Seri Bunut pada tahap sederhana (8.4%).
Rajah 3.5 : Graf Analisa Pengurusan dan Pengelolaan PSS
3.2.3 Bahagian C : Penggunaan PSS
Peratus markah penuh Bahagian C ini adalah 40% dan merujuk kepada Rajah 3.6, purata pencapaian kesemua sekolah adalah pada tahap pencapaian baik (30%) dengan SK Seri Bulan mencapai peratus tertinggi pada tahap cemerlang ( 38.8%) dan sebaliknya pencapaian peratus terendah SK Seri Kemajuan pada tahap sederhana (19.5%).
Rajah 3.6 : Graf Analisa Penggunaan PSS
3.2.4 Bahagian D : Program Galakan Membaca
Peratus markah penuh Bahagian D ini adalah 20% dan merujuk kepada Rajah 3.7, purata pencapaian kesemua sekolah adalah pada tahap pencapaian sangat baik (15%) dengan SK Seri Bulan mencapai peratus tertinggi pada tahap cemerlang ( 20%) dan sebaliknya pencapaian peratus terendah empat buah sekolah berkongsi pencapaian pada tahap sederhana (10.3%) iaitu SJK(C) Kong Nan, SJK(C) Malayan, SK Seri Kemajuan dan SK Parit Bingan.
Rajah 3.7 : Graf Analisa Program galakan Membaca
3.2.5 Bahagian E : Program Peningkatan PSS
Peratus markah penuh Bahagian E ini adalah 10% dan merujuk kepada Rajah 3.8, purata pencapaian kesemua sekolah adalah pada tahap pencapaian baik (6%) dengan SK Seri Bulan mencapai peratus tertinggi pada tahap cemerlang ( 10%) dan sebaliknya pencapaian peratus terendah SJK(C) Kong Nan pada tahap rendah (2.3%).
Rajah 3.8 : Graf Analisa Program Peningkatan PSS
3.2.6 Bahagian F : Ciri-ciri Keistimewaan
Peratus markah penuh Bahagian F ini adalah 5% dan merupakan markah tambahan daripada Bahagian A ~ E yang berjumlah 100% oleh itu markah penuh keseluruhan adalah 105%. Berdasarkan Rajah 3.9, pencapaian purata kesemua sekolah adalah pada tahap pencapaian baik (2%) dengan tiga buah sekolah berkongsi markah penuh SMK Datuk Menteri, SK Setia Jaya dan SK Ayer Hitam mencapai peratus tertinggi pada tahap cemerlang (5%) dan sebaliknya pencapaian peratus terendah di kongsi oleh dua buah sekolah iaitu SK Seri Bunut dan SK Seri Kemajuan pada tahap rendah (0%).
Rajah 3.9 : Graf Analisa Ciri-ciri Keistimewaan
3.3 Analisa Pemantauan Berasaskan Sekolah
Rajah 3.10 : Graf Analisa PSS Sekolah-sekolah Zon Ayer Hitam
Dapatan pemantauan berasaskan Bahagian A – E (rujuk Jadual 2.1), wujud segnifikan pada Bahagian C, Penggunaan iaitu dalam kalangan sekolah-sekolah Zon Ayer Hitam mempunyai trend yang lebih kurang sama dalam memberi pemberatan atau penekanan yang lebih dalam melaksanakan aktivi PSS (30% - 45%), rujuk Rajah 3.10.
Walau bagaimanapun segnifikan seterusnya adalah didapati setiap sekolah lebih terarah melaksanakan aktivi PSS dengan susunan pemberatan yang lebih kurang sama dimana carta pai Rajah 3.10 menunjukan Bahagian C merupakan pembahagian yang terbesar dan seterusnya diikuti oleh Bahagian D, B, A, dan E yang merupakan pembahagian terkecil atau kurang diberi pemberatan dalam perlaksanaan PSS.
3.4 Rumusan
Berdasarkan 5 kategori pencapaian dengan merujuk Rajah 3.9 dan seperti yang dihuraikan didapati beberapa sekolah mencapai kategori tertentu samada pencapaian tertinggi, sederhana
Rajah 3.9 : Analisa Keseluruhan Pemantauan PSS Zon Ayer Hitam.
dan terendah seperti di Lampiran C. Berdasarkan analisa keseluruhan pemantauan, sekolah-sekolah Zon Ayer Hitam memperolehi pencapaian Bahagian A pada tahap amat baik dan Bahagian B, C, D dan E pencapaian adalah pada tahap baik dan sebaliknya Bahagian F mencatat pencapaian pada tahap sederhana.
SK Setia Jaya mencapai tahap cemerlang pada Bahagian A dan B dan SK Seri Bulan berjaya mencapai tahap cemerlang pada Bahagian C, D dan E. Bagi Bahagian F, dikongsi tahap pencapaian cemerlang oleh tiga buah sekolah iaitu SMK Datuk Menteri, SK Setia Jaya dan SK Ayer Hitam.
Bagi pencapian terendah PSS bebeapa buah sekolah di Zon Ayer Hitam, didapati sekolah SK Seri Bunut, SK Seri Kemajuan, SK Parit Bingan, SJKC Kong Nan dan SJKC Malayan memperolehi pencapaian terendah tahap sederhana pada Bahagian B, C dan D, Bahagian A SK Kota Dalam memperolehi pencapaian terendah pada tahap baik dan Bahagian E dan F pencapaian terendah pada tahap sangat lemah atau tiada kesitimewaan yan diperolehi olehi SK Kota Dalam, SK Seri Bunut dan SK Seri Kemajuan.
4. Ulasan dan Cadangan
4.1 Ulasan
Daripada analisa pemantauan didapati bahawa sekolah-sekolah Zon Ayer Hitam telah mengurus PSS dengan baik, rujuk perenggan 3.2.1 hingga 3.2.6 diamana Bahagian A, B, C dan D mendapat pencapaian tahap sangat baik dan tahap baik sementara bahagian E dan F walaupun kurang memberangsangkan tetapi boleh dipertingkatkan pada masa hadapan.
Merujuk kepada perenggan 3.3, didapati hasil analisa pemantauan menunjukan hala tuju pengurusan PSS sekolah-sekolah Zon Ayer Hitam adalah pada landasan yang betul kerana faktor penggunaan yang merupakan faktor terpenting peranan PSS sebagai membantu bagi mempertingkatan P&P murid.
4.2 Cadangan
Berdasarkan analisa pemantauan telah dibuat laporan dan dibentangkan melalui Mesyuarat Pemufakatan GPM PKG Ayer Hitam dan Mesyuarat Pengurusan Aktiviti PKG Ayer Hitam pada 7 dan 8 Mac, 2011 dan Mesyuarat Pemufakatan GPM PKG Ayer Hitam Tongkang Pechah pada 16 Mac, 2011diantara permasalahan dan cadangan penyelesaian yang telah dikemukan dan dibincangkan adalah seperti berikut:
Bil | Masalah | Penyelesaian | Catitan |
1 | Bahagian A. Kemudahan Fizikal, Peralatan dan Bahan: 1. Penilai diminta lebih adil dan telus dalam pemberian markah kerana pengurusan bahagian ini sebahagian besar adalah di luar kawalan pihak sekolah. 2. Kegagalan membuat perlupusan terutamanya buku lama yang telah rosak dan hilang. 3. Kebanyakan GPM gagal mengurus bahan bukan buku. 4. Sebahagian daripada GPM sekadar mengetahui jumlah gran peruntukan tetai tidak dibawa berbincang dalam pembelian keperluan PSS | Di bawa dan dibentangkan dalam mesyuarat Pengurusan PKG Daerah. | - Lokasi PSS - Ruang & bilik-bilik khas - Almanak - Index dan bibliografi bahan terbitan - Jumlah nisbah buku murid seperti banyak tetapi tidak dalam keadaan sebenar. - Tidak diproses mengikut sistem pengkelasan. - GPM diharapkan menyediakan ABM setiap awal tahun berdasarkan keperluan P&P. |
2. | Bahagian B – Pengurusan dan Pengelolaan PSS. 1. Pengurusan kewangan yang kurang berkesan. i. Tiada maklumat perancangan jangka pendek dan jagnka panjang. ii. Tiada perbelanjaan kira-kira. iii. Tiada salinan resit dan baucer pembelian kerana disimpan oleh pentadbir 2. Fail kuasa tidak kemas kini. 3. Tiada rekod perlupusan atau ada tetapi tidak kemas kini. 4. Tiada katalog pusat. 5. Rekod pergerakan bahan/barangan tidak kemas kini. 6. Kurang penglibatan warga sekolah & komuniti dalam pengurusan dan pengelolaan PSS. | GPM menyediakan keperluan PSS dalam Mesyuarat Sekolah supaya dapat menyediakan ABM pada awal tahun. Libatkan pentadbiran secara aktif dalam pengelolaan dan pengurusan PSS oleh jawatankuasanya. | - Tidak dilibatkan dalam pembelian keperluan PSS. - Tidak berbincang dengan pentadbir dan Panatia bagi menyediakan ABM. - Tiada perancangan jangka panjang |
3 | Penggunaan PSS 1. PSS kurang dibuka pada hujung minggu @ cuti persekolahan. 2. Catatan segala penggunaan yang berkaitan dengan PSS oleh murid dan guru kurang menjadi amalan di sekolah. 3. Pinjaman buku berkelompok kurang menjadi amalan bagi sekolah tertentu. 4. Kurang aktiviti promosi Penggunaan Rancangan TVP melalui EDUWEB TV. 5. Ketiadaan Bilik SALC/PPAK 6. Pengumpulan penghasilan bahan dan perisian oleh guru kurang dilaksanakan. | Memerlukan bantuan pihak pentadbir sekolah untuk penguat kuasaan. Minta disemak semula permarkahan dalam pemantauan kerana di luar bidang kuasa PSS untuk mengadakannya. | |
4 | Bahagian D - Program Galakan Membaca 1. Kurang dilaksanakan di beberapa buah sekolah. 2. Pengumpulan bahan bacaan murid yang berpotensi kurang dilaksanakan. 3. Penyediaan dokumen dan rekod bagi setiap aktiviti yang telah dilaksanakan kurang dititik beratkan. | Perluaskan lagi pinjaman berkelompok. | |
5 | Bahagian E – Program Peningkatan PSS. 1. Tiada rancangan jangka panjang bagi sekolah-sekolah tertentu, rujuk analisa tajuk 3.2.5. 2. Tada kajian/kajian tindakan bagi peningkatan PSS, rujuk analisa tajuk 3.2.6 | Di bawa dan dibentangkan dalam mesyuarat Pengurusan PKG Daerah. |
Adalah menjadi tanggungjawab pihak yang berkaitan melaksanakan tindak ikut atau melaksanakan penambah baikan terhadap Pemantauan PSS setelah merancang, melaksana, menganalisa dan menilai supaya dapat mengatasi masalah yang sama atau stereotaip yang berlaku setiap tahun ataupun permasalahan baru yang dapat dikesan. Oleh itu diharapkan hasil daripada analisa ini akan melahirkan tindak ikut yan kongkrit dan dapat membantu menyelesaikan masalah dan merancangkan program yang berkaitan PSS dengan lebih terancang dan berfokus. Oleh itu cadangan penyelesaian secara umum pula adalah seperti berikut:
4.1 Menyemak dan menyusun semula sistem pemantauan oleh PKG dan rangkaiannya supaya lebih objektif dan menyeluruh dengan mewujudkan jawatankuasa khas PSS peringkat PKG dan PKG daerah bagi mengurus aktiviti pemantauan, dapatan, analisa dan tindak ikut seterusnya.
4.2 Mewujudkan jawatankuasa PSS bersama di peringkat PKG dan PPD bagi merancang dan melaksana aktiviti PSS dengan lebih tersusun dan berfokus.
4.3 Memperkasakan Majlis Pemufakatan GPM dengan sentiasa berbincang dan menyelesaikan masalah berkaitan PSS sesama sendiri dan melaksanakan aktiviti berdasarkan keperluan ahli.
4.4 Mewujudkan satu majlis bagi memberi hadiah dan penghargaan kepada PSS berdasarkan terbaik keseluruhan dan juga berdasarkan kategori atau bahagian selepas melaksanakan pemantauan.
4.5 Membuat analisa dan tindak ikut secara rutin penambah baikan PSS pada setiap tahun.
4.6 Melaksanakan kajian lanjut atau kajian tindakan PSS bagi perkara-perkara yang tidak dapat diselesaikan secara pentadbiran.
Diharapkan laporan ringkas analisa pemantuan PSS ini dapat memberi menafaat dan rujukan kepada perlaksanaan penambah baikan sama ada oleh PKG dan rangkaiannya, PPD serta individu yang berminat demi mempertingkatkan pendidikan jenerasi akan datang.
LAMPIRAN
LAMPIRAN A
Maklumat Demografi Sekolah-sekolah Zon Ayer Hitam
Sekolah Menengah
BIL | NAMA SEKOLAH | KOD | JUM | JUM | NISBAH | PCG | NISBAH | TARIKH |
MURID | BUKU | MURID:BUKU | MURID:PCG (RM) | PANTAU | ||||
1 | SMK DATUK MENTERI | JEE0034 | 2056 | 40147 | 1:20 | RM38987.79 | 1:18 | 03/10/2010 |
Sekolah Rendah
BIL | NAMA SEKOLAH | KOD | JUM MURID | JUM BUKU | NISBAH M:B | PCG | NISBAH M:PCG(RM) | TARIKH |
1 | SJKC KONG NAN | JBC0019 | 328 | 13559 | 1:41 | RM5208.00 | 1:16 | 03/10/2010 |
2 | SJKC MALAYAN | JBC0023 | 341 | 9306 | 1:27 | RM5484.00 | 1:16 | 03/10/2010 |
3 | SK SERI MENDAPAT | JBA0039 | 198 | 6110 | 1:31 | RM4500.00 | 1:23 | 03/11/2010 |
4 | SK SERI BUNUT | JBA0043 | 98 | 6981 | 1:71 | RM1800.00 | 1:18 | 13/7/2010 |
5 | SK SERI SABAK UNI | JBA0046 | 615 | 15000 | 1:24 | RM8136.00 | 1:13 | 03/11/2010 |
6 | SK SETIA JAYA | JBA0047 | 152 | 5724 | 1:37 | RM2978.00 | 1:20 | 03/10/2010 |
7 | SK SERI KEMAJUAN | JBA0050 | 306 | 6678 | 1:22 | RM5016.00 | 1:16 | 03/10/2010 |
8 | SK PARIT BINGAN | JBA0051 | 218 | 4990 | 1:23 | RM3696.00 | 1:20 | 15/7/2010 |
9 | SK AYER HITAM | JBA0081 | 1116 | 27000 | 1:24 | RM14000.00 | 1:13 | 13/7/2010 |
10 | SK BUKIT KUARI | JBA0083 | 287 | 7545 | 1:26 | RM4188.00 | 1:15 | 07/12/2010 |
11 | SK SERI BANDAN | JBA0085 | 300 | 6251 | 1:21 | RM4668.00 | 1:16 | 13/7/2010 |
12 | SK KOTA DALAM | JBA0086 | 517 | 7430 | 1:14 | RM7733.92 | 1:15 | 13/7/2010 |
13 | SK SERI PAYA | JBA0088 | 203 | 10072 | 1:50 | RM3132.00 | 1:15 | 07/12/2010 |
14 | SK SERI BULAN | JBA0092 | 161 | 4000 | 1:24 | RM2354.00 | 1:15 | 03/11/2010 |
JUMLAH | 4840 | 130646 |
LAMPIRAN B
Analisa Keseluruhan Pemantauan Pss Sekolah Zon Pkg Ayer Hitam
BIL | NAMA SEKOLAH | KOD | BAHAGIAN | |||||||
A | B | C | D | E | F | PERATUS | KESELURUHAN | |||
15 | 15 | 40 | 20 | 10 | 5 | A ~ E | (A~E ) + F | |||
1 | SMK DATUK MENTERI | JEE0034 | 14.1% | 13.1% | 27.8% | 10.7% | 6.0% | 5.0% | 71.6% | 76.6% |
2 | SJKC KONG NAN | JBC0019 | 12.3% | 12.2% | 29.3% | 10.3% | 2.3% | 1.0% | 66.3% | 67.3% |
3 | SJKC MALAYAN | JBC0023 | 12.3% | 9.8% | 26.0% | 10.3% | 3.8% | 1.0% | 62.1% | 63.1% |
4 | SK SERI MENDAPAT | JBA0039 | 12.3% | 12.2% | 23.0% | 15.6% | 5.0% | 2.0% | 68.0% | 70.0% |
5 | SK SERI BUNUT | JBA0043 | 10.6% | 8.4% | 26.5% | 11.5% | 3.8% | 0.0% | 60.8% | 60.8% |
6 | SK SERI SABAK UNI | JBA0046 | 14.2% | 14.1% | 34.0% | 18.7% | 9.8% | 2.0% | 90.7% | 92.7% |
7 | SK SETIA JAYA | JBA0047 | 14.9% | 15.0% | 38.3% | 17.6% | 8.5% | 5.0% | 94.3% | 99.3% |
8 | SK SERI KEMAJUAN | JBA0050 | 13.8% | 11.1% | 19.5% | 10.3% | 5.5% | 0.0% | 60.3% | 60.3% |
9 | SK PARIT BINGAN | JBA0051 | 11.6% | 12.0% | 31.8% | 10.3% | 4.5% | 2.0% | 70.2% | 72.2% |
10 | SK AYER HITAM | JBA0081 | 14.3% | 14.3% | 33.0% | 19.0% | 7.5% | 5.0% | 88.0% | 93.0% |
11 | SK BUKIT KUARI | JBA0083 | 12.1% | 12.3% | 27.0% | 17.3% | 6.5% | 1.0% | 75.2% | 76.2% |
12 | SK SERI BANDAN | JBA0085 | 12.3% | 14.1% | 34.0% | 15.3% | 8.8% | 2.0% | 84.4% | 86.4% |
13 | SK KOTA DALAM | JBA0086 | 10.3% | 8.9% | 27.8% | 19.0% | 2.5% | 1.0% | 68.4% | 69.4% |
14 | SK SERI PAYA | JBA0088 | 14.2% | 12.8% | 35.8% | 19.7% | 9.0% | 4.0% | 91.4% | 95.4% |
15 | SK SERI BULAN | JBA0092 | 14.5% | 14.0% | 38.8% | 20.0% | 10.0% | 3.0% | 97.2% | 100.2% |
LAMPIRAN C
Keputusan Analisa Pencapaian Mengikut Kategori
Bhg | Item | Purata Keseluruhan Sekolah | Pencapaian | ||||
Tinggi | Rendah | ||||||
Sekolah | Tahap | Sekolah | Tahap | ||||
A | Kemudahan Fizika, Peralatan Dan Bahan 15% | AMAT BAIK 13% | SK Setia Jaya | Cemerlang 14.9% | SK Kota Dalam | Baik 10.3% | |
B | Pengurusan dan Pengelolaan 15% | BAIK 12% | SK Setia Jaya | Cemerlang15% | SK Seri Bunut | Sederhana 8.4% | |
C | Penggunaan PSS 40% | BAIK 30% | SK Seri Bulan | Cemerlang 38.8% | SK Seri Kemajuan | Sederhana 19.5% | |
D | Program Galakan Membaca 20% | BAIK 15% | SK Seri Bulan | Cemerlang 20% | SK Seri Kemajuan SK Parit Bingan SJKC Kong Nan SJKC Malayan | Sederhana 10.3% | |
E | Program Peningkatan PSS 10% | BAIK 6% | SK Seri Bulan | Cemerlang 10% | SK Kota Dalam | Sangat Lemah 2.5% | |
100% | |||||||
F | F Keistimewaan 5% | SEDERHANA 2% | SMK Datuk Menteri SK Setia Jaya SK Ayer Hitam | Cemerlang 5% | SK Seri Bunut SK Seri Kemajuan | Tiada Keistimewaan 0% | |
LAMPIRAN